Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Floor Renooij - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Floor Renooij - WaarBenJij.nu

Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Floor

03 Juli 2013 | Cambodja, Kâmpôt

Hallo leute!
Wegens de vele lieve interesse voor nog meer verhalen, ga ik maar weer proberen onze avonturen te omschrijven. In Chiang Mai hebben we 'n 3 daagse jungle tocht gedaan, we zaten in de groep met 6 andere. Eerst gingen we naar 'n lokale markt om eten te halen en schoenen, dit was zo'n vieze markt. Het vlees hing overal en nergens, vliegen, gewoon heel onhygiënisch, maar dat was blijkbaar nog niks vergeleken met Cambodja. Daarna gingen we naar de olifanten en hebben we daarop gereden, persoonlijk zal ik dat nooit meer doen. Het is natuurlijk te verwachten, want dit is gewoon weer 'n toeristische attractie, maar ook het berijden zelf is niet leuk, omdat je gewoon voelt dat die olifant er ook geen plezier in heeft. Toen zijn we die middag naar boven geklommen en kwamen we aan bij 't kamp. Ook woonden hier wat lokals, midden op 'n berg met 'n prachtig uitzicht. De sfeer was hier heel goed, we sliepen in 'n bungalow op palen met 'n ziekkkkk uitzicht. Onze guide was een cowboypoppetje, heel klein was ie en hij was super lief. De dag erna hebben we onze groep gedag gezegd en zijn wij samen met Tom (guide) en Chai (dit was 'n poppetje die daar in de bergen woont die Tom meehielp voor de eerste keer) verder gaan lopen. Tom moest eerst die groep terugbrengen, dus bleven wij over met Chai. Chai kende de jungle wel heel goed, maar het was gewoon echt 'n aap. Hij kon nauwelijks Engels natuurlijk, en snapte er helemaal niks van. Hij woont al z'n hele leven daar in de bergen, z'n moeder is verslaafd aan drugs (net als nog veeeel meer lokals die daar in de bergen wonen), vader weg, geen school, al het geld wat hij verdient gaat naar z'n moeder. Al deze informatie over Chai werd ons pas in de avond verteld, dus wij keken eerst heel anders tegen hem aan. Vooral Fifian werd 'm helemaal zat, omdat hij zoveel aandacht van ons zocht op 'n hele dierlijke manier. En omdat hij maar 1 spijkerbroek had en die altijd droeg, stonk Chai ook nog eens HEEL ziek. Je rook 'm al op afstand. Die avond sliepen we aan 'n rivier in 'n bungalowtje samen met Tom&Chai. Tom vertelde ons over Chai zijn leven en hoe het leven hier sowieso is in de bergen. Ook over het lied ''Let it be'', wat Chai de hele dag door aan het zingen was, en ook Tom zong het best vaak, hoeveel betekenis ze aan dat lied gaven was zo mooi om te zien. Was allemaal heel heftig en opeens keken we ook heel anders tegen Chai aan. Die avond hebben we met Chai gezeten (Tom was in slaapgevallen bij het vuur) en hebben we muziek met 'm geluisterd en beetje Engels met 'm geoefend, de sfeer was ook gelijk heel anders tussen ons. Ook werd ik in de nacht wakker gemaakt door 'n klein katje, die ik bij de waterval had ontmoet (40 minuten lopen vanaf die bungalow), heel ziek. Dus die besloot de hele nacht naast me te slapen en lag op 'n gegeven moment ook gewoon op me rug te chillen, echt 'n leuk ding. Was wel mooi eindje. De volgende dag zijn we naar beneden gelopen en gingen we wild water raften, nou dat eerste kan je er wel afhalen want het water was zo laag dat het helemaal nergens op sloeg. Daarnaast zaten we met 3 Engelse jongens die ZO respectloos waren tegenover de jongen die met ons meeging en ons begeleidde, was echt heel naar. Dus we waren blij dat het afgelopen was. Toen moesten we afscheid van Tom nemen, dat was niet leuk want we hadden echt 3 hele bijzondere dagen met 'm gehad. In de avond hebben we Floren opgehaald en de dag erna gingen we met z'n drieën door Chiang Mai fietsen. Die dag erna zijn Flo&ik gaan bungeejumping en hebben we nog even lekker 'n massage gehad. Ook grappig hoe die massages hier gaan, je masseur zit rustig ondertussen het masseren gewoon 30 minuten lang gezellig te bellen met 'n vriendin. Of dan krijg je opeens 'n nieuwe vrouw die je gaat masseren, of je hoort van de andere kant 'n Thais vrouwtje roepen ''HOLLAND AMSTERDAM HOLLAND'' als je tegen je eigen masseur zegt dat je van Nederland komt. Echt 'n chaos maar echt lachen. Die avond hebben we de bus naar Bangkok gepakt. Daar gingen Fief&ik door naar Siem Reap (Cambodja) en is Flo naar het zuiden van Thailand gegaan. De weg van Bangkok naar Siem Reap was ook weer spannend, het begon al dat ik heel nodig moest plassen. En het verkeer in Bangkok stond helemaal vast, dus ik rende heel snel 't busje uit toen we in de file zaten en rende 'n random huis binnen naar de wc en ging snel plassen, totdat er heel hard op de deur werd geklopt. Ik deed open en er stond 'n agressieve Thai men voor m'n hoofd, die in 't Thais tegen me aan ging schreeuwen, ik rende 'm voorbij (hij kwam me achterna) en sprong het busje (die gelukkig nog in de file stond) in. In het busje zaten we met 'n Canadees en 'n Fransman. Die Fransman snapte er he-le-maal niks van, hij had 'n visa run geboekt en zou met 'n VIP bus naar de grens gebracht worden om vervolgens weer terug te gaan en dus 'n weer 'n Thais visum te krijgen. Maar hij interpreteerde 'n VIP bus als iets heel anders dan waar die nu in zat. Voor 'n backpacker is zo'n klein VIP busje juist heel luxe, veel ruimte, aircon en lekker snel. Maar meneer de Fransman had 'n VIP bus heel anders in gedachten, hij werd helemaal gek. Hij werd echt agressief op de chauffeur (die er niks aan kon doen) en zei letterlijk dat hij de ticketverkoopster zal vermoorden als ie terug kwam in Bangkok. Op het begin was het heel grappig, omdat hij gewoon zo raar was, dus Fief&ik lachten hem eigenlijk 'n beetje uit. Ik zei tegen hem dat hij er zelf voor kiest om naar Azië te gaan, en toen kreeg ik de volle lading. Vanaf dat moment had ik mijn mond maar dichtgehouden en m'n lach ingehouden. Die busreis was dus best spannend omdat meneer erg onverwachts was en opeens weer boos kon worden. Gelukkig waren we 'm bij de grens kwijt, omdat hij natuurlijk weer terug naar Bangkok ging (waar hij het wel leuk vond omdat hij daar niet opgelicht werd) (denkt ie hahah). Toen we Cambodja inkwamen was het gelijk heeel anders dan Thailand, echt wel 'n cultuurshock. Het leven is daar nog armoediger,best ouderwets ziet het eruit, de wegen zijn slecht en nog veel meer dieren. Overal zie je koeien,kippen,varkens en honden. En de omgeving is gewoon echt landbouw. We merkten wel gelijk dat de mensen zoveel leuker zijn dan in Thailand, hier zijn ze nog niet echt verpest door het toerisme. De volgende dag gingen we naar Angkor Wat, dat is het 2de wereldwonder. 'N dorp met heeeel veel tempels, heel bijzonder. HELE ziek mooie grote tempels, echt ongelofelijk hoe ze dat allemaal hebben gebouwd. Ook eentje (een hele grote) was niet helemaal af gebouwd, omdat de koning dood ging, dus die was voor jan lul gemaakt hahaha kut koning. En persoonlijk vond ik de bomen die er stonden het indrukwekkendst. Hele sprookjesachtige bomen, dwars door tempels. De laatste tempel, ergens ver in het bos afgelegen, waar bijna geen toeristen waren, was het mooist. Heel mooi bij het water. Toen gingen we lunchen en begon het te stort regenen. Het mooie is dat de bevolking hier gewoon met de regen leeft natuurlijk, maar dat die kinderen hier het helemaal leuk vinden als het gaat regenen. Dus toen het begon te storten kwamen er 2 jongetjes van niet ouder dan 3 jaar naar buiten staan dansen,schreeuwen,springen, poedelnaakt in de regen. Echt zo'n mooi beeld hé, zie je dat al zo'n Nederlands kind doen! De dag daarna hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar het vliegveld gefietst, omdat we geen creditkaart hadden om ons vliegticket naar Borneo te boeken. Eenmaal aangekomen is het allemaal gelukt en dat is dus ook zeker nu, dinsdag 9 juli zitten wij in Borneo. :) De dag erna zouden we de bus pakken naar het noorden van Cambodia, maar we hadden ons vergist in de tijd. Dus ook de bus gemist, nu nog 'n boot missen en het plaatje is compleet. Gelukkig mochten we de volgende dag ook nog mee, dus hebben we maar weer in Siem Reap gechillt. In allemaal luxe hotels geweest, omdat we naar 'n tennisbaan zochten wat natuurlijk niet was gelukt omdat het megaaa duur was om te tennissen. We kwamen 'n gast tegen die ons vertelde dat het noorden echt kut is nu. Echt kut weer, en niet leuk voor jungletrekkings (wat we van plan waren). Dus gingen we naar de bus compagnie en vroegen we of we naar Kratie mochten ipv Ban Lung. Dat was ok. Dus die bus missen gebeurden vast voor die reden! Toen naar de night market gegaan en 'n massage genomen. Er kwam 'n vent naast ons liggen die echt heeeel vunzig was, hij begon heel rustig en het werd steeds viezer. Hij begon onschuldig met ''I like strong'' wat al snel overging naar ''You make a happy end for me?'' en ''Can you see that i'm enjoying your massage?'' ''Can you see how big he is?''. Volgens mij had ie niet door dat er ook andere in de kamer lagen, maar wij gingen echt over onze nek. Zo'n vieze mongool die zoooo respectloos praat tegen zo'n Cambodiaans meidje die natuurlijk niet weet wat ze erop moet zeggen. Dus toen we klaar waren, heeft Fief tegen 'm gezegd dat ze hoopt dat ie ooit eens vrouwen gaat respecteren en dat 't 'n asshole is. BAM! Ook die ochtend hadden we de bus weer bijna gemist omdat er wat mis was met de wekker haha net op tijd. De busreis was nog erger dan die andere, deze was helemaal wak. Echt 'n mongool, ik snap niet dat je met zoveel toeristen in je bus zo idioot kan rijden. Eenmaal aangekomen in Kratie, 'n plekje aan de Mekong rivier. We hebben 'n scootertje gehuurd en zijn lekker de hele dag rondgereden langs de ''countryside''. Zo wordt hier de landbouwside genoemd, iedereen die we hier in Cambodia spreken geeft de voorkeur aan de countryside. Maar omdat er weinig werk is, gaan ze naar grote steden om geld te verdienen. We zijn met 'n bootje over de Mekong gaan varen om zoetwaterdolfijnen te spotten. Ze waren er, maar er was ook 'n bootje met Chinezen die natuurlijk veel te blij worden als ze die dieren zien en gaan schreeuwen waardoor die dolfijnen snel weg zijn. Gelukkig gingen ze weg na 'n tijdje en bleven wij over met ons bootje op de Mekong. De motor werd uitgezet en we bleven 'n half uur drijven op de Mekong met heel veel zoetwaterdolfijnen om ons heen. Echt grote lelijke slome beesten, maar wel heel vet om te zien. De lucht was ook echt heel ziek, heel mooi, en in de verte was 'n regenbui te zien, was echt 'n ziek beeld. Die avond in het hostel doorgebracht waar echt allemaal gekke mensen werkten, was echt 'n zooitje, maar wel echt grappig. Overal hingen papiertjes met ''3 $/ph Cambodian Massage from: Bunnet''. Geen idee wie Bunnet was, maar toen kwam ie hoor, Bunnet. 'N vent van 60, hartstikke gay, heb er 'n filmpje van, is echt heel grappig. De dag erna zijn we met 'n lokaal bootje en onze fietsen naar 'n eiland op de Mekong gegaan. Iemand had ons verteld over dit ''peacefull'' eiland, hij kon het niet omschrijven en zei dat we het zelf maar moesten zien. Eenmaal aangekomen konden we het gelijk proeven, Kratie zelf is namelijk echt geen leuke stad waar totaal geen sfeer is. 5 minuten varen en je bent op dit eiland, 'n eiland waar het leven echt heel primitief is. Waar mensen lachen, alleen maar lachen, kinderen die op je af komen rennen, vlinders overal, geen wegen, geen auto's, nauwelijks 'n fietspad en zoveel stilte. Echt heel bijzonder. We zijn hier gaan fietsen en stonden echt versteld van de sfeer die hier heerste. Helaas (of juist gelukkig) liep het niet zo vredig af, het pad was heel modderig en Fief zat telkens vast in de modder waardoor ze opeens omsloeg. Wat ervoor zorgden dat onze eerste ruzie 'n feit werd. We hebben elkaar echt even de grond ingeboord. Daarna was Fief kwijt in het bos (zat weer vast in de modder) en ik zat bij wat lokals op de grond te chillen en te wachten op Fief (we hadden toen nog ruzie, dus ik was te geïrriteerd om haar te zoeken). Maar toen Fief eindelijk kwam na 10 minuten hadden we allebei door dat we geen zin in ruzie hadden en was het weer goed.Die avond hebben we er ook echt om gelachen omdat het zo gay was. Ook had 'n jongetje van 'n jaar of 8 onze benen schoongemaakt, we werden naar hem gestuurd door 'n andere mevrouw waarop hij vervolgens onze benen schoonmaakte, zo lief. Gelukkig zaten we 5 minuten later weer helemaal onder.. Toen fietsen we terug en reed 't bootje net weg, 'n lief vrouwtje die daarin zat, die zag ons boven op de heuvel aankomen net toen de boot wegvoer, dus ze begon heel hard te schreeuwen dat er nog meer mensen aankwamen. Waarop de bestuurder terug vier om ook ons mee te nemen, zooo mooi. En in de boot al die vrouwtjes ons uitlachen omdat we zo onder de modder zaten. Wat heerlijk, lekker ongegeneerd toeristen uitlachen omdat ze zulke sukkels zijn en niet weten hoe je door de modder moet fietsen. Die avond echt de gekste nacht ooit meegemaakt, en ook nog 'ns hele zieke bliksem gezien vanaf het dak. Toen gingen we naar Phnom Penh, waar we naar het museum en de Killingfields zelf zijn gegaan. Die dag was wel heftig, maar maakt je ook even keihard wakker. Dit communistische regime onder leiding van de Rode Khmer, vond plaats tussen 1975-1979, heel recent dus. Er zijn 3 miljoen mensen vermoord, vrijwel allemaal onschuldig. Intellectuele,advocaten,leraren, iedereen die ook maar 'n beetje slim was werd vermoord. Ook kinderen, vrouwen.. 3 miljoen mensen. Op wrede manieren, het is echt te ziek wat hier is gebeurd. En niemand wist het, de buitenwereld wist van niks. En dan nog de manier waarop is echt echt verschrikkelijk. De details zal ik maar besparen, maar aan het eind van deze dag denk je wel even goed na over je eigen leven. Wat voor 'n vrijheid wij hebben en hoe vanzelfsprekend we dit vinden. En waar wij Nederlanders 'n probleem van kunnen maken!!! Daarna zijn we naar Kampot gegaan, 'n heel vredig plaatsje aan de rivier. We sliepen in 'n bungalow aan de rivier en hadden lekker gezwommen in de rivier. In de ochtend was ik al 'n tijdje aan het zwemmen toen Fief ook erbij kwam. Ze zwom wel heel snel weer terug, dus ik had al zo'n vermoeden dat ze bang was voor iets ofzo. Toen we eruit waren vertelden ze me dat ze had gehoord dat er krokodillen waren, maar nooit gezien werden. Vanaf dat moment ben ik die rivier natuurlijk nooit meer ingedoken. VEEL te bang! Hoewel iedereen daar gewoon in zwemt en krokodillen nooit gezien worden.. het blijft Azië. Die dag erna hebben we 'n jungletrekking gedaan en hebben we de hele dag gelopen door de bergen. We zijn bij 2 watervallen gestopt die veel mooier waren dan die toeristenwatervallen in Chiang Mai. Hele zieke watervallen. :) Die avond hebben we ergens anders gegeten, we liepen rond 23u terug vanaf dat restaurant naar ons hostel. De weg naar ons hostel toe was 'n donkere weg waar weinig was, alleen maar natuur. We liepen als 2 venten met capuchon op terug naar ons hostel. Maar we waren de sleutel vergeten, dus moesten weer terug (het was maar 800m ofzo). Ik had het gevoel dat er iets ging gebeuren, ik sprak het natuurlijk niet uit. Maar het voelde gewoon niet goed, aan zo'n afgelegen weg. En op dat moment begonnen ook 'n paar honden ontzettend te blaffen, die dat daarvoor niet deden. Ook Fief had dit gevoel, wat ze ook niet uitsprak. Toch liepen we terug en al kletsend staat Fief opeens stil, wat is dat zegt ze. Ik kijk op de weg, en zie serieus niet verder dan 3 meter van ons verwijderd 'n krokodil horizontaal op de weg liggen. 'n facking krokodil.. voor onze neus, 3 meter lang ofzo. Echt te ziek voor woorden, we draaiden ons om en renden keihard weg. Er lag gewoon serieus 'n krokodil op de weg. Het kon niet anders. We waren zo in shock, zo bang. We maakten ons hostelmannetje wakker die ons de reservesleutel gaf. Op Fief's ipod hebben we opgezocht of er echt krokodillen hier leven.En jawelhoor, in het zuidwesten van Cambodja (daar zaten we) komt de Siamese krokodil voor. Hij is wel heel erg bedreigt. Die dag erna zouden we gaan kanoën op de rivier, maar wij schijters durfden natuurlijk niet meer en hebben maar 'n ticket naar Sihanoukville gekocht. Waar we nu zijn! Vanavond gaan we Maurijn zien, hij woont hier al 'n tijdje, we hebben hem al 7 maanden niet gezien. We gaan samen met 'm naar Bangkok. Om daar de nachttrein naar Kuala Lumpur te pakken voor onze vlucht naar Borneo.

Dat was het!!!!! Helemaal zat nu van dat typen.
Tot de volgende keer !!! Bedankt voor het lezen! XXX

• 03 Juli 2013 - 12:45

Ing:

Wat een heerlijk verhaal weer lieverds!
    Ik zie jullie al helemaal gaan in de modder, hahaha!
    En die krokodil, wauw!
    Laat me weten hoe het vanavond was!!
    Veel liefs, Ing

• 03 Juli 2013 - 12:53

Yvonne:

Hey meiden, wat een verhaal weer haha. Geniet van de verdere reis, doe voorzichtig en tot het volgende verhaal (kan niet wachten!) xxx Yvonne

• 03 Juli 2013 - 12:54

Sils:

Hahah ik ga stuk "die tempel die voor jan lul was gemaakt die kutkoning"

Wat een leuk verhaal weer. En die krokodil! Zooo eng! Het idee dat Fief daarin gewoon nog heeft zitten zwemmen... Het klinkt verder mooi Cambodja! Puur. Lieve mensen. Fijne sfeer. :) en jeetje die man die gemasseerd werd... wat een lul! Goed aangepakt!

Kus uit Amsterdam! En niet ruziemaken he popjes!! Geniet! X

• 03 Juli 2013 - 13:57

Lando:

Maat, lekker reisje hoor!
    Prachtige landen dit heh, super natuur, mooie cultuur en een prachtig volk.
    Geniet van JJ's bar in S'vile, zorg dat je een fluorparty mee maakt, gekkenhuis haha.

Cheers!

• 03 Juli 2013 - 14:27

0ma R.:

Hallo avonturiers, wat een spannende dingen maken jullie mee zeg.
    Gelukkig dat het allemaal nog goed afgelopen is. Een hele fijne voortzetting
    en wees op je hoede hé. Lieve groeten en tot gauw horens. Op en oma.

• 04 Juli 2013 - 14:08

Maarten:

Hoiii,
    Lekker lang verhaal weer! Jeej!
    Fief had van mij nog wel wat hardere tegen die mongool te keer mogen gaan. Doe je toch niet man.
    En die crocodile... zo eng!
    Groetjes!

• 04 Juli 2013 - 16:51

Autie:

wat een kutverslag

• 06 Juli 2013 - 01:43

Jookje:

poeh ben er stil van............................